Początki wytwarzania szkła w Północnej Bohemii
Tradycja wytwarzania szkła w rejonie Północnej Bohemii sięga setek lat wstecz. Praktycznie już w XIV w. wytwórcy szkła produkowali takie skarby jak gotyckie puchary, a później barokowe, filigranowe wyroby ze szkła ciętego. Nawet dziś elegancja i piękno tych wyrobów nie przestają nas zachwycać. Na początku XVIII w. rzemieślnicy w tym rejonie wyrabiali już masę szklaną, która w końcowym efekcie bardzo przypominała kryształ naturalny o naprawdę czystej, przepuszczającej światło strukturze. To był właśnie ten najstarszy czeski kryształ, który produkowany jest do dnia dzisiejszego z tego samego materiału i pocięty na mniejsze kawałki, a następnie oszlifowany daje przepiękne wisiory rozszczepiające światło kandelabrów, kinkietów i żyrandoli.
Maria Theresa
Pierwsze zakłady produkcji kryształowych żyrandoli otworzono w rejonie miasta Kamenicky Senov w 1724 r. po tym jak nieznany dotąd rzemieślnik szkła Josef Pallme uzyskał formalne zezwolenie na konstruowanie żyrandoli kryształowych, w których oczywiście do 1850 r. źródłami światła były świece zastąpione następnie olejem lub gazem, by w 1900 r. zaprezentować na światowej wystawie w Paryżu pierwszy kryształowy żyrandol elektryczny.
W trzy lata po tym, jak otworzono pierwsze zakłady produkcji żyrandoli król Francji Ludwik XV zamówił kilka pierwszych żyrandoli do swoich rezydencji. W 1746 r. Cesarzowa Austrii Maria Theresa zażyczyła sobie nowy model żyrandola kryształowego do swojego pałacu w Wiedniu. Nowy model, któremu nadano kształt liry nazwano na cześć Cesarzowej – Maria Theresa. Nazwa ta obowiązuje do dnia dzisiejszego i oznacza żyrandole o bardzo charakterystycznej i niepowtarzalnej konstrukcji cechującej się szczególną budową ramion o przekroju prostokątnym obkładanych płaskimi listwami kryształowymi i łączonymi kryształowymi rozetkami.
Rozkwit
Druga połowa wieku XVIII była okresem, kiedy Północna Bohemia zaczęła słynąć z produkcji żyrandoli osiągając przez następne wieki aktualną sławę. To w tym okresie oprócz pałacu w Wiedniu oświetlono kryształowymi żyrandolami również pałac tureckiego Sułtana Osmana III (1754 r.) i Carycy Rosji Elżbiety (1756 r.). Pod koniec wieku XVIII, gdy Napoleon budował swoją potęgę, nowe żyrandole zdobywały swą popularność w całej Europie. Przyjmowały one wówczas kształt koszów formowanych przez długie łańcuchy utworzone z ciętych kamieni, ciągnące się od korony żyrandola do metalowej obręczy, tworząc w ten sposób kształt kosza. Ten kształt został nazwany „stylem empirowym” i pod tą nazwą funkcjonuje do dnia dzisiejszego.
Żyrandole kryształowe Bohemii stały się architektoniczną częścią wszystkich reprezentacyjnych wnętrz. Stało się oczywistym, że żyrandol pełni funkcję nie tylko oświetleniową, ale również jest integralnym elementem dekoracyjnym i, patrząc z punktu widzenia architektonicznego, istotnym komponentem tworzącym atmosferę wnętrza. Żyrandole kryształowe panowały i nadal są doceniane dzięki swej dostojności, dekoracyjności i użyteczności. Od czasów ich początków, żyrandole te przetrwały i zaadoptowały się do wszystkich stylów architektonicznych.
Asortyment, jak i rozmiar produkcji stabilnie powiększały się na przestrzeni wieków i nawet na moment nie został dotknięty kryzysem ekonomicznym wywołanym kończącą się I Wojną Światową. Zrealizowano wówczas prestiżowe zamówienia na oświetlenie: Opera La Scala w Mediolanie, Royal Opera House w Rzymie, Teatr de La Bourse w Brukseli, itd.
Współcześnie
Cały wiek XX to również pasmo ogromnej ilości zrealizowanych w najsłynniejszych obiektach na całym świecie projektów oświetleniowych. To oświetlenie niezliczonej ilości pałaców koronowanych głów, dworów, teatrów, sal koncertowych, obiektów sakralnych i wszelkiego typu obiektów użyteczności publicznej. Po II Wojnie Światowej władze Czechosłowacji zainwestowały ogromne fundusze w uczynienie fabryki w Kamenickim Senovie światowego centrum produkcji kryształowych żyrandoli. Po Aksamitnej Rewolucji zakłady w Kamenickim Senovie o nazwie Lustry Kamenicky Senov oraz firma Preciosa, a.s. w miejscowości Jablonec nad Nisou utworzyły spółkę akcyjną Preciosa-Lustry, a.s. znajdującą się całkowicie w rękach prywatnych i będącą kontynuatorką długich tradycji tworzenia kryształowego oświetlenia.
Od lat firma Preciosa, a.s, a w tym również Preciosa-Lustry, a.s., czyni starania za pośrednictwem swojego Wyłącznego Przedstawiciela, firmę KRYSZTAŁ s.c. z siedzibą w Mikołowie przy ul. Katowickiej 109, przywrócenia świetności polskim obiektom zabytkowym poprzez ich wyposażanie we wspaniałe żyrandole, kinkiety i kandelabry kryształowe pochodzące z oferty bieżącej bądź specjalnie projektowane (na podstawie starej dokumentacji) do określonych pomieszczeń. Polska lista referencyjna obejmuje już wiele znamienitych obiektów oraz prywatnych rezydencji, apartamentów i mieszkań.